Terug

Digitaal profiel: wat en waarom?

Wat is het digitaal profiel?

Het digitaal profiel houdt in dat patiënten alles wat zij voorheen als post zouden ontvangen, zoveel mogelijk alleen nog digitaal ontvangen. Zij ontvangen dus bij voorkeur helemaal geen post meer van het UMC Utrecht of het WKZ. Daarvoor digitaliseren we folders, brieven, formulieren en passen we onze werkwijze hierop aan.

Hoe het was/is

Een patiënt krijgt in de huidige situatie alle informatie sowieso nog als fysieke post op de deurmat. Daarnaast kunnen patiënten een groot deel van deze informatie ook digitaal inzien in het patiëntportaal. Wanneer nieuwe informatie klaarstaat in het patiëntportaal, wordt de patiënt hierop geattendeerd via een sms en/of e-mail.

Hoe het moet worden

Als een patiënt kiest voor een digitaal profiel, ontvangt de patiënt alles zoveel mogelijk alleen nog digitaal, en waar mogelijk helemaal geen fysieke post meer. De informatie wordt dan dus alleen klaargezet in het patiëntportaal en de patiënt wordt hierop geattendeerd via sms en/of e-mail.

Bekijk ook eens dit overzicht: Digitale communicatie: hoe het werkt voor patiënten. Hier kan je voor een aantal processen zien wat de patiënt digitaal allemaal ontvangt en ziet. Zo kun je "meekijken" met de patiënt.

De stip op de horizon

Op termijn is het de bedoeling dat er een uniforme werkwijze komt waarbij:

  • digitaal de standaard wordt voor alle patiënten
  • niet-digitaal altijd mogelijk blijft 
  • dat de patiënt de voorkeur voor digitaal of post altijd kan doorgeven aan het UMC of WKZ én zelf op elk moment kan instellen
  • dat we voor het hele UMC en WKZ 1 proces hebben hiervoor, waarin de voorkeur altijd wordt uitgevraagd bij een nieuwe patiënt, waarbij het ons zo min mogelijk tijd kost.

Lees ook wat het ideaalplaatje is voor het digitaal profiel.

De niet-digitale patiënt

Het UMC-brede uitgangspunt is 'digitaal, tenzij'. De 'tenzij' zorgt ervoor dat een patiënt ook in de toekomst wel post kan blijven ontvangen wanneer nodig.

Waarom een digitaal profiel?

  • Veel patiënten willen hun informatie digitaal ontvangen.
  • We hoeven minder post te versturen en te verwerken. We hopen dat dit tijd scheelt.
  • Patiënten krijgen informatie sneller dan via de post.
  • Informatie via de post is ook foutgevoeilig (post is een van onze grootste veiligheidsproblemen, denk aan post in een envelop geadresseerd aan een andere patiënt etc).
  • Minder verzendkosten.
  • Duurzaamheid: minder papier

Deze ontwikkeling sluit ook bij de ontwerpprincipes van Zorg voor Morgen: mensgericht, 'digitaal tenzij' en uniform & modulair.

Aanpak: pilot Doe maar digitaal

Met de pilot 'Doe maar digitaal' zetten we een eerste stap in de richting van het digitaal profiel: we beginnen kleinschalig met een aantal poliklinieken, en met een eerste set aan functionaliteit, binnen de mogelijkheden die er nu zijn.